Norge er åpnet opp igjen, og det vi kalte for en normal hverdag før pandemien er på vei tilbake. Forventningene til gjenåpning og ny normalitet synes allerede godt i de såkalte CCI-tallene (Consumer Confidence Indicator). Disse målingene av konsumentens fremtidstro og optimisme har vist seg å være en god stemningsindikator for hvordan konsumentene velger å forholde seg til egen økonomi og pengebruk til både nyttige investeringer og eventuelt «unyttig» forbruk.
Sist Norge tronet øverst på Europas optimismetopp var ved inngangen til 2020, også da med Malta på en god andreplass. Bunnen nådde vi et halvår inn i pandemien, da vi falt til 13. plass på denne lista.
Den norske mentaliteten
Disse CCI-observasjonene for Norge forteller oss mye om norsk mentalitet, ved at vi nok lar oss påvirke mer av internasjonale rammevilkår enn vi liker å tro. Norge har klart seg rimelig bra gjennom pandemien så langt relativt sett mot andre europeiske land. I rene økonomiske termer må det noteres som overraskende at Norge stupte nedover CCI-lista de første månedene av pandemien.
I ettertid kan det hevdes at vi på godt norsk tok sorgene på forskudd. Det at optimismen til de grader nå har slått inn over oss igjen, er en ekstremt viktig faktor for at vi raskt kan komme tilbake til en normal hverdag.
For bygg- og eiendomsmarkedene er en positiv CCI-plassering viktig. Enhver eiendomsinvestering har jo et langsiktig perspektiv, enten det er kjøp av privatbolig eller investering i næringsbygg, og er avhengig av tro på fremtiden.
Det at Norge nå er tilbake på optimismetoppen vil bidra til fortsatt positiv utvikling i boligmarkedet, selv om blant annet rentehevinger fremover vil bidra til en mer moderat prisutvikling.
PS! Du har vel meldt deg på årets viktigste seminar?
Vårt årlige fagseminar arrangeres 27. oktober, og der vil vi gi deg oppdatert kunnskap om i hvilken grad vår optimisme også vil prege markedsutviklingen i alle delmarkeder.